Sittard-Geleen, 23 januari, 2017

Brightlands Innovation Factory en Sport Innovation Centre Limburg gaan samen start-ups begeleiden

Het Sport Innovator Centre (onderdeel van Topsport Limburg) en Brightlands Innovation Factory gaan samen start-ups met sportinnovaties ontwikkelen en begeleiden. Het gaat om start-ups met innovaties op het gebied van materialen, voeding, gezondheid en smart services, waarmee (top)sporters hun prestaties kunnen verbeteren. Beide organisaties hebben daartoe een intentieovereenkomst ondertekend.

Zowel Brightlands Innovation Factory als het Sport Innovation Centre zien veel kansen in de samenwerking die zich concentreert op vier gebieden: het wereldwijd aantrekken, scouten en selecteren van veelbelovende start-ups, marketing & communicatie en events en de ontwikkeling van een investeringsfonds voor de start-ups.

Start-up ecosysteem

Het Sport Innovation Centre heeft de ambitie een wereldwijde hub voor sport incubators te worden. Brightlands Innovation Factory wil over 5 jaar tot de top 10 van internationale start-up ecosystemen behoren en streeft ernaar elk jaar 40 nieuwe start-ups aan te trekken, verdeeld over de vier focusgebieden van de Brightlands campussen. Naar verwachting levert dat zo’n 1.000 extra banen op in 2023. Om deze ambities te realiseren, zoekt Brightlands Innovation Factory de samenwerking met andere partijen. Sport Innovation Centre Limburg werkt al samen met Le Tremplin in Parijs en Sport Chance initiatief in Schotland. Vergelijkbare samenwerkingsverbanden met een sport incubator in Italië en het Microsoft Global Sports Innovation Centre in Madrid zijn in voorbereiding.

Léon Klinkers, CEO Brightlands Innovation Factory: “Limburg wil de ‘place to be’ worden als het gaat om innovaties op het gebied van materialen, smart services, voeding en gezondheid. Innovatie ontstaat meestal in de cross-overs, in de kruisbestuiving tussen de verschillende disciplines. Brightlands Innovation Factory onderscheidt zich door de samenwerking tussen de vier Limburgse campussen. De samenwerking van Brightlands Innovation Factory met het Sport Innovation Centre is een prachtige aanvulling daarop en zal ertoe leiden dat we nieuwe sportinnovaties sneller en effectiever kunnen aanjagen op een manier die succesvol is voor de sporter en voor de ondernemer.”

Geert Ruigrok, directeur Topsport Limburg: “De aanwezigheid van talenten en topsporters en de centrale ligging tussen de Brightlands campussen Health in Maastricht, Materials in Sittard-Geleen, Smart Services in Heerlen en Food in Venlo, maakt het Sport Innovator Centre tot een uniek testcentrum voor zowel de bedrijven op de campussen als ook de MKB bedrijven in Limburg. De samenwerking van het Sport Innovation Centre Limburg en Brightlands Innovation Factory zorgt ervoor dat we zowel topsporters als ondernemers nog beter van dienst kunnen zijn.”

Over Brightlands Innovation Factory

Brightlands Innovation Factory begeleidt start-ups tot succesvolle bedrijven. Het unieke van Brightlands Innovation Factory is dat het start-ups helpt in de hele levenscyclus: van het allereerste idee tot en met het daadwerkelijk in productie nemen en verkopen van het product (incubatie – acceleratie – validatie – scale-up). Het gaat dan om start-ups die actief zijn in de vier focusgebieden van de Brightlands campussen: chemie en materialen (Sittard-Geleen), gezondheid (Maastricht), slimme IT-services en big data (Heerlen) en voeding (Venlo). De start-ups – die wereldwijd worden gescout - krijgen onder meer een werkplek op de campus, toegang tot het hoogwaardig kennis- en expertisenetwerk en faciliteiten zoals laboratoria, proeffabrieken en 3D-printers.

Over Topsport Limburg en het Sport Innovation Centre

Topsport Limburg is een dynamisch netwerk van partners uit onderwijs, overheid, zorg, sport en bedrijfsleven dat een topinfrastructuur creëert waar talentvolle sporters gebruik van kunnen maken in hun opleiding tot topsporter. Zo biedt Topsport Limburg de jeugd in Limburg de mogelijkheid hun sportief ideaal te verwezenlijken in een omgeving met Olympische ambitie. Het Sport Innovation Centre maakt deel uit van Topsport Limburg. Het Sport Innovation Centre heeft een heldere missie: kennisontwikkeling die resulteert in sportinnovaties voor topsport met een economische spin-off. Het centrum is onderscheidend door specifieke kennis op het gebied van materiaalontwikkeling in de breedste zin van het woord. Het Sport Innovation Centre is opgenomen in het landelijke Sport Innovator programma van het ministerie van VWS en gevestigd in het Topsport Expertise & Innovatie Centrum (TEIC) van Topsport Limburg in de Sportzone Limburg.

About Brightlands Innovation Factory

Brightlands Innovation Factory is the entrepreneurial backbone of the Brightlands ecosystems. We get inspired by daring ideas for a better and more sustainable world. We empower today’s pioneers in advanced materials, health, nutrition, and smart services on their journey from a bold idea to a legendary company.

At Brightlands Innovation Factory, all the bases are covered. World-class industry knowledge and expertise are coupled with expert-supported programs, value-added services and facilities, and access to funding.

Incubate. Accelerate. Validate. Scale. That’s what we do.